Rou Quan és Aikido gyakorló egy yin-yang szimbólum előtt a lágyság elvét mutatva

Rou, Ju és Aiki: A lágyság univerzális elve.

Miért ismerős egy Aikidósnak a Saolin Lágy Ököl?

Aikido gyakorlóként, amikor először olvastam a Saolin Rou Quan (柔拳), vagyis a „Lágy Ököl” mélyebb leírását, egy azonnali „déjà vu” érzésem támadt. Miközben a kínai harcművészet egy kevéssé ismert, ősi ágáról tanultam, a fejemben folyamatosan az Aikido edzéseken hallott elvek visszhangoztak.

Olyan kulcsszavak ugrottak be, mint a stratégiai engedékenység, a körkörös mozdulatok, az erő elvezetése és a támadás befogadása. Úgy éreztem, mintha a saját művészetem filozófiáját olvasnám, csak más nyelven megfogalmazva.

De vajon ez a hasonlóság csupán véletlen felszínesség? Vagy lehetséges, hogy a Saolin templom belső művészete és O-Sensei modern Budója ugyanannak az univerzális harcművészeti igazságnak a különböző megnyilvánulásai? Ez a cikk azt vizsgálja, miért érzi egy Aikidós annyira otthonosan magát a Rou Quan elveiben.

A közös gyökér: Rou (柔) és Ju (柔)

A párhuzam kulcsa – és egyben a legmélyebb bizonyítéka – egyetlen írásjelben rejlik.

A kínai Rou (a Rou Quan-ból) és a japán Ju (mint a Ju-jutsu-ból vagy Ju-do-ból) írásjele pontosan ugyanaz: 柔.

A jelentése mindkét kultúrában: lágyság, hajlékonyság, rugalmasság, engedékenység.

Ez a közös filozófiai alap. Ez az elv szöges ellentétben áll a nyers erő (kínaiul Gang, japánul Go) használatával. Ahogy azt az Aikidóban is tanuljuk, a Ju nem gyengeséget jelent. A Ju a "víz legyőzi a sziklát" elve. A víz nem küzd a sziklával, nem próbálja eltörni azt, hanem alkalmazkodik hozzá, körbeöleli, és végül utat talál magának.

Ez a stratégiai engedékenység az az alap, amire mindkét művészet felépítette a teljes technikai repertoárját.

Az elv a gyakorlatban: Aiki (合気) és a Rou Quan stratégiája

Ha a Rou/Ju az alapfilozófia (a "miért"), akkor az Aiki (合気) – az energia egyesítése – a "hogyan".

Az Aikidóban az Aiki az a kifinomult módszer, amellyel nem csak elengedjük vagy kikerüljük a támadó erőt, hanem aktívan egyesülünk vele, átvesszük az irányítást felette, és a támadó egyensúlyának megbontására használjuk. Nem ellenállunk, hanem vezetünk.

Most pedig nézzük, mit mondott a Rou Quan-ról szóló kutatás, amit az előző cikkemben elemeztem:

Harcművészetként a Rou Quan alapelve nem az erő erővel való viszonzása, hanem a lágyság, az engedékenység és a körkörös mozgás használata az ellenfél támadásának semlegesítésére... Az ellenfél energiáját használja fel ellene, ami a haladó belső művészetek egyik fémjele.

Ez a két leírás stratégiailag egy és ugyanaz. Mindkettő középpontjában az az ötlet áll, hogy a támadó energiáját ne semmisítsük meg, hanem vegyük át, és használjuk fel a helyzet megoldására.

Technikai párhuzamok: A test fizikája

Amikor a filozófia ennyire megegyezik, elkerülhetetlen, hogy a fizikai mozgásban is hasonló megoldások szülessenek. A test biomechanikája univerzális.

  • Körkörösség (Yuán és Tai Sabaki)

    A Rou Quan egyik alapelve a Yuán (圆), vagyis a körkörösség. Minden mozdulat körkörös, lehetővé téve az energia zökkenőmentes áramlását és az erő átirányítását.

    Ez egy Aikidós számára a leginkább magától értetődő koncepció. A mi művészetünk alapja a Tai Sabaki (testmozgás, elfordulás), amely szinte mindig körkörös vagy spirális. Célunk ugyanaz: kimozdulni az erő vonalából, megtörni a támadó egyensúlyát, és köríven elvezetni az energiáját.

  • A Középpont (Dantian és Hara)

    A Rou Quan kutatás hangsúlyozza, hogy az energia a Dantian-ból (a köldök alatti energiaközpont) származik. A mozdulatokat nem a végtagok, hanem a testközép indítja.

    Az Aikidóban ugyanezt a pontot Hara-nak (vagy Tanden-nek) nevezzük. Minden edzésen azt halljuk: "Ne kézből dolgozz, mozogj a Harádból!" A stabilitásunk, az erőnk és a technikáink hatékonysága mind ebből a központból ered.

  • Alkalmazások (Qinna és Kansetsu Waza)

    A Rou Quan, bár "lágy", tele van harci alkalmazásokkal. Ezek között kiemelt szerepet kapnak az ízületfeszítések (kínaiul Qinna) és a dobások (kínaiul Die).

    Ez pontosan megfelel az Aikido technikai repertoárjának, amely nagyrészt ízületfeszítésekből (kansetsu waza) és dobásokból (nage waza) áll, ahelyett, hogy egyenes ütés-ütés harcba bocsátkozna.

Konklúzió: Különböző utak, ugyanaz a hegycsúcs

Bár a Saolin Rou Quan egy ősi kínai, buddhista és taoista gyökerekből táplálkozó művészet, az Aikido pedig egy modern (20. századi) japán Budo, amely Morihei Ueshiba egyedi filozófiáján alapul, a hasonlóságuk tagadhatatlan.

A földrajzi és történelmi különbségek ellenére mindkét rendszer ugyanazokat az univerzális biomechanikai és stratégiai elveket fedezte fel. Ahogy a mondás tartja: sok út vezet fel ugyanarra a hegycsúcsra.

Aikidósként egy másik "lágy" művészet megértése nem elvesz a sajátunktól, sőt, mélyíti azt. A Rou Quan tanulmányozása megerősített abban, hogy az Aiki és a Ju elvei nem csak egyetlen művészethez kötődnek, hanem a mozgás és a konfliktuskezelés egyetemes igazságai.